Blog
Kancelaria oferuje kompleksową i profesjonalną pomoc prawną dla placówek oświatowych oraz dla podmiotów gospodarczych na terenie całej Polski.
Współpracujemy ze wszystkimi podmiotami funkcjonującymi w sferze oświaty tj. organami prowadzącymi, dyrektorami placówek oświatowych i pracownikami placówek oświatowych.
Prowadzimy pełną obsługę prawną spółek akcyjnych, spółek z o.o., spółek osobowych, jak również fundacji.
Lista artykułów
- Emerytura nauczyciela – rodzaje, ile wynosi i jak ją zwiększyć?
- Na co można przeznaczyć środki z dotacji oświatowej?
- Zmiany w zakresie ochrony konsumentów od 01.2023
- Nowe Prawo Holdingowe i „grupy spółek” w Kodeksie Spółek Handlowych
- W jaki sposób założyć niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego?
- Co zawiera statut szkoły?
- Jak założyć żłobek?
- Edukacja domowa a spełnianie obowiązku szkolnego w Polsce
- Powołanie Fundacji – czy warto?
- Jak założyć szkołę?
- Ochrona sygnalistów – nowe prawa i obowiązki
- Nowelizacja przepisów dotyczących nakazów zapłaty
- Problemy dowodu z zeznań świadka na piśmie
- Umowa dowodowa – ułatwienie dla sądu czy też ograniczenie procesu dowodzenia?
- Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego, a Centrum Kształcenia Zawodowego
- Kształcenie ustawiczne w formie pozaszkolnej
- Odpowiedzialność odszkodowawcza władz publicznych podczas pandemii
- Druga tarcza antykryzysowa dla turystyki
- W JAKI SPOSÓB SZKOŁA MOŻE PRZEJŚĆ NA NAUKĘ ZDALNĄ LUB NAUCZANIE HYBRYDOWE ?
- Nauczyciel na kwarantannie
W JAKI SPOSÓB SZKOŁA MOŻE PRZEJŚĆ NA NAUKĘ ZDALNĄ LUB NAUCZANIE HYBRYDOWE ?
Od 1 września 2020 r. placówki oświatowe prowadzą zajęcia w trybie stacjonarnym. Dynamicznie rozwijająca się sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się COVID – 19, konieczność odbywania obowiązku kwarantanny przez nauczycieli i uczniów szkół, rodzi pytania czy aktualnie obowiązujące przepisy prawa oświatowego i przyjęte na ten czas rozwiązania prawne pozwalają na dostosowanie pracy szkoły do aktualnych warunków oraz zapewniają uczniom i nauczycielom bezpieczną naukę i pracę.
Nauczyciel na kwarantannie
Zasady i tryb zapobiegania i zwalczania zakażeń zostały uregulowane w ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (dalej: „Ustawa”). W związku z mnogą ilością wprowadzonych przez ustawodawcę pojęć, należy zwrócić uwagę na definicje ustawowe zawarte w art. 2 Ustawy. Kwarantanna stanowi odosobnienie osoby zdrowej, która była narażona na zakażenie, w celu zapobieżenia szerzeniu się chorób szczególnie niebezpiecznych i wysoce zakaźnych. W przypadku osoby chorej albo osoby podejrzanej o chorobę zakaźną mamy do czynienia z izolacją, która może również przybrać formę izolacji w warunkach domowych.
Prosta Spółka Akcyjna – podstawowe informacje
Na 1 marca 2021 r. planowane jest wejście w życie nowelizacji Kodeksu Spółek Handlowych. Nowelizacja wprowadza nowy typ spółki handlowej Prostej spółki akcyjnej (dalej: „PSA”). To pierwsza od 1934 r. zmiana w polskim systemie prawnym, która ingeruje tak mocno w kwestie spółek kapitałowych. PSA została stworzona przede wszystkim z myślą o biznesie z wykorzystaniem nowych technologii i działalności innowacyjnej, czyli szeroko pojętych „startupów”.
Zmiana przepisów prawa oświatowego w zakresie odbywania obowiązku szkolnego poza szkołą
Do Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej wpłynął poselski projekt nowelizujący przepisy ustawy – Prawo oświatowe. Proponowane zmiany istotnie wpływają na dotychczasowy kształt odbywania przez uczniów obowiązku szkolnego poza szkołą (dalej: „Edukacja Domowa”). Kluczową propozycją wnioskodawców projektu jest zniesienie obowiązku uzyskiwania opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej niezbędnej do wniosku o zezwolenie na odbywanie przez ucznia Edukacji Domowej, jak również likwidacja rejonizacji. Przedstawiony projekt wprowadza szereg zmian, które co do zasady powinny ułatwić rodzicom lub opiekunom prawnym wnioskowanie o odbywanie Edukacji Domowej przez ich dzieci.
Zmiany w działalności jednostek systemu oświaty w związku ze stopniowym przywracaniem ich funkcjonowania
W niniejszym wpisie poruszymy sytuację prawną związaną ze stopniowym przywracaniem funkcjonowania jednostek systemu oświaty. Nowe regulacje, których podstawa prawna wynika z przepisów rozporządzeń, swoim zakresem obowiązywania obejmują zarówno dzieci uczęszczające do klas I-III szkół podstawowych jak również uczniów mających zamiar przystąpić do egzaminu ósmoklasisty.
Kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia w okresie epidemii koronawirusa cz. 2
W poprzednim wpisie poruszyliśmy tematykę kryteriów wedle których dyrektorzy winni kierować się wybierając nauczyciela do zwolnienia. Wskazaliśmy, które kryteria - na tle orzecznictwa Sądu Najwyższego – są dozwolone, a których zastosowanie przez dyrektorów szkół jest niedopuszczalne. W niniejszym wpisie przyjrzymy się bliżej zagadnieniu stosowania dozwolonych kryteriów w odniesieniu do konkretnych przykładów mogących pojawić się na tle sytuacji z koronawirusem.
Kryteria wyboru nauczyciela do zwolnienia w okresie epidemii koronawirusa
Epidemia koronawirusa znacząca wpływa na sytuacje finansową placówek oświatowych. Oszczędności nie ominą także szkół, gdyż samorządy oraz inne podmioty je prowadzące i finansujące rozważają np. rezygnację z prowadzenia zajęć dodatkowych w szkołach.
Aktualna sytuacja może wpłynąć na ograniczenie pensum nauczycielskiego w szkołach, co z kolei wymusi na ich dyrektorach redukcję etatów nauczycielskich. Sytuacja ta zapewne wybrzmi w okresie ruchu kadrowego, kiedy to dyrektorzy szkół staną przed problemem wyboru kryteriów, według których będą kwalifikować konkretnych nauczycieli do zwolnienia.
W tym i kolejnym wpisie postaramy się przybliżyć ten problem i odpowiedzieć na pytanie jaki wpływ na problematykę doboru kryteriów nauczyciela do zwolnienia ma sytuacja wywołana epidemią koronawirusa.
Opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, a Edukacja Domowa
Czy opinia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej jest konieczna przy wydaniu decyzji o odbywaniu przez ucznia Edukacji Domowej ? Na to pytanie znajdą Państwo odpowiedź w poniższym wpisie.
Tarcza finansowa dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców
Tarcza finansowa PFR stanowi rządowy program wprowadzany na podstawie ustawy o systemie instytucji rozwoju, którego nadrzędnym celem jest wyeliminowanie negatywnych skutków gospodarczych pandemii wirusa COVID-19. Program przeznaczony jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w rozumieniu przepisów ustawy prawo przedsiębiorców. Program zakłada, że podstawowym instrumentem wsparcia finansowego przedsiębiorstw są subwencje finansowe, które przy spełnieniu określonych warunków, będą miały charakter częściowo bezzwrotny. Środki otrzymane przez Beneficjenta mogą zostać przeznaczone na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej. Program zakłada dwa rodzaje wsparcia finansowego w zależności od charakteru podmiotu wnioskującego: Tarczę finansową dla Mikrofirm oraz Tarczę finansową dla małych i średnich przedsiębiorców (MŚP)
Kontakt