Statut szkoły

Statut szkoły stanowi najwyższy dokument w hierarchii aktów prawa wewnątrzszkolnego, który określa jej działalność. Statut szkoły powinien być zgodny z aktami prawa powszechnie obowiązującego tj. ustawami  i rozporządzeniami oraz aktami prawa miejscowego, uchwałami organów stanowiących organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe. Pierwszy statut szkole nadaje jej organ prowadzący. Zgodnie z przepisami Prawa oświatowego, organem prowadzącym szkołę może być jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna albo osoba prawna.  Pierwszy statut szkoły musi zostać przesłany kuratorowi oświaty oraz innym organom właściwym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołą. Przy ustanowieniu statutu, organ uprawniony do ustalenia jego treści musi się liczyć z koniecznością uwzględnienia regulacji zawartych m.in. w Konwencji o prawach dziecka – w zakresie uregulowanych tam powszechnie obowiązujących praw dziecka jak również przepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie, w jakim regulują konstruowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania.

statut szkoły

Statut szkoły - podstawa prawna

Ustawodawca zdecydował się wprowadzić dwa odrębne przepisy regulujące odpowiednio statut publicznej i niepublicznej szkoły. Zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, treść statutu szkoły niepublicznej powinna zawierać w szczególności:

  1. nazwę i typ szkoły oraz jej siedzibę,
  2. osobę prowadzącą szkołę;
  3. organy szkoły oraz zakres ich zadań;
  4. organizację szkoły,
  5. szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów;
  6. prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
  7. sposób uzyskiwania środków finansowych na działalność szkoły;
  8. zasady przyjmowania uczniów do szkoły z uwzględnieniem warunków wskazanych w przepisach dla publicznych szkół.
statut szkoły publicznej

Statut szkoły publicznej

Treść statutu publicznej szkoły zawiera rozszerzony zakres elementów wskazanych w przepisie regulującym statuty szkół niepublicznych. Zgodnie z art. 98 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe obok elementów obligatoryjnych w statucie niepublicznej szkoły, przepis rozszerza katalog treści statutu publicznej szkoły o:

  1. cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania;
  2. organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi;
  3. zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły;
  4. prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;
  5. rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary;
  6. przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;
  7. formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie;
  8. organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami;
  9. organizację świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia;

Należy również pamiętać, iż w statucie publicznej szkoły określa się obowiązki ucznia z uwzględnieniem właściwego zachowania podczas zajęć edukacyjnych, usprawiedliwiania w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w tym formy usprawiedliwiania nieobecności przez osoby pełnoletnie, przestrzegania zasad ubierania się uczniów na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju, przestrzegania warunków wnoszenia i korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły jak również właściwego zachowania wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów.

Statut szkoły podstawowej

statut szkoły podstawowej

Statut szkoły z oddziałem przedszkolnym

statut szkoły z oddziałem przedszkolnym

Statut szkoły zawodowej

Statut szkoły zawodowej

Statut technikum

Statut technikum

Statut liceum

Statut liceum

Statut szkoły policealnej

Statut szkoły policealnej

Jak zmienić statut szkoły?

Zgodnie z art. 72 ustawy Prawo oświatowe, do kompetencji rady pedagogicznej należy przygotowanie projektu zmian statutu szkoły publicznej i przedstawienie do uchwalenia radzie szkoły. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie publiczne szkoły są zobowiązane do powołania rady szkoły. Jeżeli ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji uczniów lub rodziców, którzy wchodzą w skład rady szkoły, to szkoła jest zwolniona z obowiązku jej powołania, zaś zadania rady szkoły wykonuje wtedy rada pedagogiczna. Całkowicie odmiennie prezentuje się kwestia procedury zmiany statutu w szkole niepublicznej. Ustawodawca postanowił nie wprowadzać przepisów regulujących procedurę zmiany statutu pozostawiając w tej kwestii dużą autonomię organom prowadzącym. Każdorazowo należy zatem badać postanowienia zawarte w statucie szkoły, który odpowiednio do przepisu zawartego w art. 172 ust. 2 pkt. 3) ustawy Prawo oświatowe powinien określać organy szkoły i zakres ich działań. Jak pokazuje praktyka, w większości niepublicznych szkół, podmiotem uprawnionym do wprowadzania zmian w statucie są ich organy prowadzące.

Statut szkoły - kompleksowa pomoc

Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego wspiera swoich klientów zapewniając porady prawne z Prawa oświatowego, w tym w obszarze przygotowywania i zmiany statutu szkoły. Zapraszamy do kontaktu.

Kontakt

Preferowana metoda komunikacji