Edukacja odgrywa du偶膮 rol臋 w kszta艂towaniu przysz艂o艣ci ka偶dego cz艂owieka. Dzi臋ki niej zdobywamy mo偶liwo艣膰 rozwoju osobistego, zawodowego i spo艂ecznego. Jednak偶e, osoby z niepe艂nosprawno艣ciami, innej rasy czy te偶 o innej narodowo艣ci cz臋sto napotykaj膮 bariery, kt贸re utrudniaj膮 im dost臋p do edukacji i korzystanie w pe艂ni z korzy艣ci, kt贸re oferuje. Z tego wzgl臋du w dzisiejszym wpisie skupimy si臋 na zagadnieniu r贸wno艣ci szans w edukacji w polskim prawie o艣wiatowym, ze szczeg贸lnym naciskiem na r贸wno艣膰 szans w dost臋pie do edukacji dla dzieci z niepe艂nosprawno艣ciami.

Poj臋cie r贸wnych szans edukacyjnych

Sam dost臋p do edukacji okre艣la si臋 jako 艂atwo艣膰, mo偶liwo艣膰 uczestniczenia przez osoby w formalnym oraz nieformalnym nauczaniu, opiece, czy te偶 wychowaniu w r贸偶nych instytucjach edukacyjnych, na r贸偶nych szczeblach systemu o艣wiatowego. R贸wne szanse edukacyjne mo偶na uj膮膰 jako wyr贸wnanie mo偶liwo艣ci startu, przebiegu oraz efekt贸w nauczania dla tych, kt贸rzy s膮, nie z w艂asnej winy, w trudniejszej sytuacji. Inna definicja stanowi, 偶e wyr贸wnywanie szans edukacyjnych to stwarzanie warunk贸w do zdobycia kwalifikacji, satysfakcji zawodowej, wszechstronnego rozwoju dzieci, niezale偶nie od ich miejsca zamieszkania, pochodzenia spo艂ecznego, czy te偶 statusu maj膮tkowego. Jest to tworzenie w bliskim 艣rodowisku dla tych os贸b takich rozwi膮za艅 edukacyjnych, spo艂ecznych czy administracyjnych, kt贸re pozwol膮 im w pe艂ni rozwin膮膰 si臋. R贸wno艣膰 szans edukacyjnych to idea i cel spo艂eczny, kt贸ry zak艂ada, 偶e wszystkie osoby, niezale偶nie od swojego pochodzenia, p艂ci, rasy, kultury religii, sytuacji ekonomicznej oraz spo艂ecznej czy te偶 zdolno艣ci, powinny mie膰 r贸wne szanse na dost臋p do edukacji o odpowiedniej jako艣ci i szans臋 na rozwijanie swojego potencja艂u edukacyjnego. R贸wno艣膰 szans edukacyjnych opiera si臋 na przekonaniu, 偶e wszystkie jednostki maj膮 prawo do r贸wnego dost臋pu do 艣rodk贸w i mo偶liwo艣ci edukacyjnych oraz do uczestniczenia w procesie nauki na zasadach r贸wno艣ci.

Edukacja w艂膮czaj膮ca

Nauczanie dzieci z niepe艂nosprawno艣ciami, w艂膮czaj膮c to uczni贸w z 艂agodnym stopniem niepe艂nosprawno艣ci intelektualnej, powinno by膰 dostosowane do ich zdolno艣ci psychicznych i fizycznych, a tak偶e do tempa nauki. Wyb贸r metod indywidualizacji nauczania powinien wynika膰 z oceny potencja艂u ka偶dego ucznia. Je艣li nauczyciel umo偶liwi uczniowi osi膮gni臋cie sukces贸w zgodnie z jego mo偶liwo艣ciami, to dziecko b臋dzie mia艂o okazj臋 do rozwoju zar贸wno og贸lnego, jak i edukacyjnego. Dlatego nauczyciel powinien starannie dobiera膰 zadania tak, aby nie by艂y one ani zbyt trudne i nieprzyst臋pne dla ucznia (co mog艂oby uniemo偶liwi膰 mu osi膮gni臋cie sukcesu), ani zbyt 艂atwe i niepobudzaj膮ce motywacji do pokonywania wyzwa艅. Jednym ze sposob贸w na wdro偶enie powy偶szego jest tzw. edukacja w艂膮czaj膮ca. Definiuje si臋 j膮 jako pewnego rodzaju podej艣cie do procesu wychowania i kszta艂cenia, kt贸rego celem jest pe艂ne w艂膮czenie w 偶ycie spo艂eczne oraz zwi臋kszenie szans edukacyjnych wszystkich os贸b, kt贸re si臋 ucz膮, a osi膮ga si臋 to poprzez zapewnienie im takich warunk贸w, 偶eby mogli rozwija膰 indywidualny potencja艂. W celu zapewnienia takich warunk贸w dla uczni贸w, szko艂a musi wzmacnia膰 si臋 w obszarze dost臋pno艣ci. Nie chodzi tylko o uczni贸w z niepe艂nosprawno艣ciami, ale tak偶e tych uczni贸w, kt贸rzy z r贸偶nych powod贸w odczuwaj膮 trudno艣ci w nauce oraz nauczycieli i os贸b, kt贸re s膮 zwi膮zane z 偶yciem szko艂y, przyk艂adowo rodzic贸w. Potrzeby uczni贸w bywaj膮 bardzo zr贸偶nicowane mog膮 by膰 to:

  • tempo pracy,
  • zainteresowania,
  • uzdolnienia,
  • cechy osobowo艣ci,
  • sprawno艣膰 fizyczna,
  • wyznawane warto艣ci oraz 艣wiatopogl膮d,
  • kompetencje poznawcze.

Edukacja w艂膮czaj膮ca nie zak艂ada przygotowywania indywidualnych tryb贸w nauczania, lecz zaspakaja indywidualne potrzeby uczni贸w poprzez „zwyk艂e” zaj臋cia w grupach w艂膮czaj膮ce w 偶ycie klasy oraz szko艂y. Mo偶na wi臋c powiedzie膰, 偶e jest to specyficzny spos贸b organizacji procesu nauczania oraz uczenia si臋 uwzgl臋dniaj膮cy zr贸偶nicowane potrzeby wsp贸lnie ucz膮cych si臋 w grupie uczni贸w. Zak艂ada dotarcie do ka偶dego ucznia, ale we wsp贸艂pracy z innymi ucz膮cymi si臋. Priorytetem w tym podej艣ciu jest samorozw贸j oraz samorealizacja dzieci oraz nauka pracy w zespole, poczucie przynale偶enia do wi臋kszej spo艂eczno艣ci. Taka strategia zak艂ada, 偶e r贸偶norodno艣膰 jaka przejawia si臋 w艣r贸d grupy uczni贸w pojmowana jest jako kapita艂, a nie przeszkoda w realizowaniu cel贸w edukacyjnych. Stosuje si臋 tutaj elastyczno艣膰 formy oraz metod wykorzystywanych w kszta艂ceniu. Co oznacza, 偶e nauczyciel zamiast wykorzystywa膰 jedn膮 metod臋 do przekazywania swoim podopiecznym tre艣ci, stosuje kilka z nich, tak aby ka偶dy z uczni贸w by艂 w stanie odnale藕膰 taki spos贸b, kt贸ry najlepiej do niego trafia. Kluczowe przepisy obejmuj膮ce za艂o偶enia edukacji w艂膮czaj膮cej znajduj膮 si臋 w ustawie Prawo o艣wiatowe, a konkretnie w art. 1. Skupia on w jednym miejscu wytyczne oraz postulaty, kt贸re powinny by膰 podstaw膮 organizacji systemu o艣wiaty w Polsce oraz standard贸w, kt贸re powinien on spe艂nia膰. Zgodnie z nim, system o艣wiaty zapewnia w szczeg贸lno艣ci:

  • dostosowanie tre艣ci, metod i organizacji nauczania do mo偶liwo艣ci psychofizycznych uczni贸w, a tak偶e mo偶liwo艣膰 korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
  • mo偶liwo艣膰 pobierania nauki we wszystkich typach szk贸艂 przez dzieci i m艂odzie偶 niepe艂nosprawn膮, niedostosowan膮 spo艂ecznie i zagro偶on膮 niedostosowaniem spo艂ecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
  • opiek臋 nad uczniami niepe艂nosprawnymi przez umo偶liwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kszta艂cenia, form i program贸w nauczania oraz zaj臋膰 rewalidacyjnych.

Kszta艂cenie specjalne – rodzaje

W polskim systemie edukacji mo偶emy wyr贸偶ni膰 trzy modele kszta艂cenia specjalnego:

  • kszta艂cenie segregacyjne,
  • kszta艂cenie integracyjne,
  • kszta艂cenie w艂膮czaj膮ce.

Kszta艂cenie segregacyjne

Kszta艂cenie segregacyjne to podej艣cie tradycyjne. Polega na kierowaniu os贸b z niepe艂nosprawno艣ciami do specjalnych plac贸wek edukacyjnych, np. szk贸艂 specjalnych. Kluczow膮 cech膮 kszta艂cenia specjalnego jest to, 偶e dzieci i m艂odzie偶 z niepe艂nosprawno艣ciami ucz膮 si臋 w oddzielnych, dedykowanych dla nich miejscach.

Kszta艂cenie integracyjne

Kszta艂cenie integracyjne zak艂ada ucz臋szczanie dzieci z niepe艂nosprawno艣ciami do zwyk艂ych szk贸艂 i klas, razem z ich r贸wie艣nikami. W ramach kszta艂cenia integracyjnego stosuje si臋 r贸偶ne 艣rodki dostosowawcze i wsparcie, aby umo偶liwi膰 uczniom z niepe艂nosprawno艣ciami pe艂ny dost臋p do standardowego programu nauczania. Istotne jest tak偶e promowanie akceptacji i wsp贸艂pracy mi臋dzy uczniami. Nauczyciele wsp贸艂pracuj膮 tutaj ze specjalistami.

Kszta艂cenie w艂膮czaj膮ce

Natomiast kszta艂cenie w艂膮czaj膮ce to najbardziej zaawansowane podej艣cie, kt贸re wykracza poza integracj臋. W jego za艂o偶eniach wszystkie dzieci, niezale偶nie od swojego statusu czy niepe艂nosprawno艣ci, ucz臋szczaj膮 do tych samych szk贸艂 i klas, a edukacja jest dostosowana do indywidualnych potrzeb ka偶dego ucznia. W kszta艂ceniu w艂膮czaj膮cym d膮偶y si臋 do pe艂nej integracji dzieci z r贸偶nymi potrzebami edukacyjnymi, a nauczyciele stosuj膮 r贸偶norodne metody nauczania i dostosowuj膮 materia艂y, aby umo偶liwi膰 ka偶demu uczniowi osi膮gni臋cie sukcesu. Stawia si臋 tutaj nacisk na prac臋 w grupie.

Pomoc prawna w zakresie r贸wnego dost臋pu do edukacji

Nasza kancelaria prawna – Kancelaria Prawa Gospodarczego i O艣wiatowego, specjalizuje si臋 w szeroko poj臋tym prawie o艣wiatowym, w tym tak偶e w sprawach zwi膮zanych z r贸wnym dost臋pem do edukacji. Jeste艣my do Pa艅stwa dyspozycji:

  • pod numerem telefonu: +48 533 940 018
  • pod adresem e-mail: [email protected]
  • w siedzibie kancelarii: al. Juliusza S艂owackiego 15a/8, 31-159 Krak贸w (po wcze艣niejszym um贸wieniu terminu spotkania)

Opracowano na podstawie

  • rebus.us.edu.pl, Zasada r贸wnego traktowania, https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/11618/1/Sobas_Zasada_rownego_traktowania.pdf, data odczytu 2023.11.13
  • bip.rpo.gov.pl, R贸wne traktowanie w szkole, https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2022-01/Raport%20-%20R%C3%B3wne%20traktowanie%20w%20szkole.pdf, Data odczytu 2023.11.13
  • ur.edu.pl, Wybrane sposoby wyr贸wnywania szans edukacyjnych https://www.ur.edu.pl/files/ur/import/Zeszyty/zeszyt-14/35.pdf, Data odczytu 2023.11.13
  • rep.up.krakow.pl, Teoretyczne i praktyczne wyznaczniki dost臋pu do edukacji, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1601/08–Teoretyczne-i-praktyczne-wyznaczniki–Piwowarski.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Data odczytu 2023.11.13
  • depot.ceon.pl, Dzia艂ania organizacji pozarz膮dowych na rzecz wyr贸wnywania szans edukacyjnych dzieci ze 艣rodowiska wiejskiego, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4124/Wychowanie%20w%20rodzinie%20Tom%20VI%20%5BDRUK%5D%2002_Cz%C4%99%C5%9B%C4%8716.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Data odczytu 2023.11.13
  • bip.rpo.gov.pl, https://bip.brpo.gov.pl/pliki/13490881580.pdf
  • portaloswiatowy.pl, RPO R贸wne szanse dla uczni贸w z niepe艂nosprawno艣ciami, https://www.portaloswiatowy.pl/wazne-wydarzenia-dla-szkol-i-przedszkoli/rpo-rowne-szanse-dla-uczniow-z-niepelnosprawnosciami-5015.html, Data odczytu 2023.11.13
  • frse.org.pl, Szko艂a r贸wnych szans, https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/r3wruc/szkola-rownych-szans-www-zs5prvq.pdf, Data odczytu 2023.11.13
  • gov.pl, Edukacja w艂膮czaj膮ca priorytetem dzia艂a艅 MEN, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/edukacja-wlaczajaca-priorytetem-dzialan-men, Data odczytu 2023.11.13
  • edukacjawzasiegureki.pl, Edukacja w艂膮czaj膮cahttps://edukacjawzasiegureki.pl/edukacja-wlaczajaca/, Data odczytu 2023.11.13