Obowiązki organu prowadzącego szkołę
Stosownie do zapisów art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
- zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
- zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
- wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
- zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w 4 objaśnienie pojęć ust. 3 pkt 2–6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
- wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
- wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki;
- przekazanie do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, o których mowa w 2 zakres systemu oświaty pkt 7, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych.
Powyższa lista ma charakter otwarty, a bieżące zadania organu prowadzącego należy weryfikować pod kątem zbieżności z przywołanymi zasadami. Szkoła podstawowa, jak wynika z przytoczonego przepisu, nie posiada zdolności prawnej ani zdolności do czynności prawnych i co za tym idzie nie może być podmiotem praw i obowiązków. W imieniu i na rzecz szkoły działa organ prowadzący.
Wyjątek od tej reguły znajduje się w ustawie kodeks pracy. Art. 3 przytoczonej ustawy stanowi, że pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. Oznacza to, że szkoła może we własnym imieniu zawierać umowy o pracę z osobami podejmującymi zatrudnienie w jednostce, a także dokonywać pozostałych czynności związanych ze stosunkiem pracy. Osobą wykonującą w imieniu szkoły czynności z zakresu prawa pracy jest jej dyrektor, lub inna osoba określona do tej funkcji w statucie szkoły.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na PFRON, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%, a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. W oparciu o przytoczoną definicję pracodawcy, należy uznać, że płatnikiem wpłat na PFRON jest bezpośrednio szkoła.
Katalog wydatków możliwych do pokrycia z dotacji oświatowej
Cele, na które może zostać przeznaczona dotacja oświatowa, którą pobiera szkoła zostały określone w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 u.f.z.o. dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32 (przepisy dotyczące poszczególnych rodzajów jednostek oświaty), są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:
1) pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:
- a) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:
- – 250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r. poz. 967 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1287) – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,
- – 150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,
- aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. A,
- b) sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2019 r. poz. 341, 622, 1287 i 2020),
2) pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:
- a) książki i inne zbiory biblioteczne,
- b) środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,
- c) sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- d) meble,
- e) pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.
Przez wydatki bieżące, o których mowa w ust. 1 pkt 1, należy rozumieć wydatki bieżące, o których mowa w art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Maksymalny wymiar czasu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, oblicza się zgodnie z art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, 1043 i 1495), z uwzględnieniem art. 292 §1 tej ustawy.
Wynagrodzenie osoby fizycznej, która w tym samym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce otrzymuje jednocześnie wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i aa, nie może łącznie przekroczyć wysokości określonych w ust. 1 pkt 1 lit. a.
Dotacja, o której mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań określonych w ust. 1, poniesionych w roku budżetowym, na który dotacja została udzielona, niezależnie od tego, którego roku dotyczą te zadania.
Dotacja, o której mowa w art. 16-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, przekazana na uczniów i wychowanków, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz na uczniów oddziałów integracyjnych w szkołach może być wykorzystana wyłącznie na pokrycie wydatków związanych z realizacją zadań związanych z organizacją kształcenia specjalnego, o którym mowa w art. 127 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz na organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w art. 39 ust. 17 ustawy – Prawo oświatowe.
Przez wydatki, o których mowa w ust. 4, należy rozumieć w przypadku:
- przedszkoli specjalnych, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych specjalnych, szkół specjalnych oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe – wydatki, o których mowa w ust. 1;
- przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz szkół, niewymienionych w pkt 1, innych form wychowania przedszkolnego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych – wydatki na realizację zadań wynikających z zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniach o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych programach zajęć, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, oraz indywidualnych programach edukacyjno-terapeutycznych, o których mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zapewnienie warunków ich realizacji;
- przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych, niewymienionych w pkt 1, oraz innych form wychowania przedszkolnego – oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2, w wysokości niezbędnej dla realizacji zadań tych placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w odniesieniu do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
- szkół niewymienionych w pkt 1 – oprócz wydatków, o których mowa w pkt 2, także wydatki na realizację zadań innych niż określone w pkt 2, w wysokości wyrażonej wzorem:w którym poszczególne symbole oznaczają:
Winne – wydatki poniesione w danym roku budżetowym na realizację zadań innych niż określone w pkt 2 w tej szkole,
W – wydatki, o których mowa w ust. 1, poniesione w danym roku budżetowym w tej szkole,
SSI – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych w tej szkole,
SSIN – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów specjalnych i oddziałów integracyjnych tej szkoły, w zakresie wynikającym z posiadania przez tych uczniów orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego,
SON – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów niebędących oddziałami specjalnymi albo oddziałami integracyjnymi i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej szkole,
SONN – kwotę przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oddziałów niebędących oddziałami specjalnymi albo oddziałami integracyjnymi i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej szkole, w zakresie wynikającym z posiadania przez tych uczniów oraz uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
S – kwotę części oświatowej subwencji ogólnej przewidzianą dla jednostki samorządu terytorialnego na uczniów i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w tej szkole.
Czy składka PFRON jest wydatkiem, który może być pokryty z dotacji oświatowej?
Z przepisu wynika zatem, że z dotacji oświatowej mogą być finansowane wydatki bieżące, definiowane jako każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, z uwzględnieniem uszczegółowienia dalszej części przepisu.
Wydatki na PFRON, ponoszone przez jednostkę oświaty, nie znajdują się wprost w przepisie art. 35 u.f.z.o., dlatego też aby zweryfikować zasadność dokonania tego typu wydatku, należy zweryfikować jego zbieżność z celami ustawowymi, posiłkując się w dużej mierze orzecznictwem sądów administracyjnych, orzekających w sprawach sporów pomiędzy organami prowadzącymi jednostki oświaty a organami administracji publicznej – najczęściej gminy lub miasta na prawach powiatu, dotującymi i kontrolującymi jednostki.
Przepisy prawa nie pozwalają na uzyskanie przez organy prowadzące jednostki oświaty wiążącej interpretacji przepisów dotyczących pobrania i wykorzystania dotacji oświatowej, analogicznie do regulacji dotyczących interpretacji podatkowych. W takiej sytuacji praktykowane jest składanie zapytań dotyczących interesujących organ prowadzący zagadnień do Regionalnych Izb Obrachunkowych lub Ministra Edukacji Narodowej. Zaznaczyć należy, że obie te instytucje w swoich odpowiedziach, zazwyczaj wprost informują, że ich stanowisko nie jest wiążącą interpretacją przepisów. Taki dokument może być jednak użyty do wzmocnienia argumentacji użytej przez organ prowadzący w ramach wyjaśnień składanych organowi administracji.
Przechodząc do omówienia bieżącego orzecznictwa sądów administracyjnych, należy stwierdzić, że dokonywanie przez jednostki oświaty wydatków na potrzeby PFRON jest stosunkowo rzadkie, co wynika zazwyczaj ze struktury organizacyjnej większości niepublicznych jednostek, które zazwyczaj ze względu na strukturę zatrudnienia, nie podlegają wymogom ustawy dotyczącym zapłaty na potrzeby PFRON. O ile sama kwalifikacja omawianego wydatku jako wydatku bieżącego, jest bezsporna, o tyle organy administracji oraz sądy administracyjne skupiają się na ustaleniu czy dokonany wydatek jest zbieżny z celami dla których jednostce wypłacana jest dotacja.
W uzasadnieniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 13 października 2021 r. I SA/Łd 564/21, Sąd uznał za prawidłowe stanowisko, które znalazło wyraz w zaskarżonej decyzji, że nie są wydatkami poniesionymi na cele kształcenia, wychowania i opieki wpłaty na PFRON. Wydatki te stanowią skutek prowadzonej przez Spółkę polityki zatrudnienia, a ściśle niezapewnienia wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W rezultacie wydatki z tymi wpłatami związane, nie mogły zostać pokryte środkami uzyskanymi z dotacji.
W prawomocnym wyroku z dnia 13 marca 2015 r. sygn. akt I SA/Lu 938/14 (CBOSA), WSA w Lublinie stwierdził, że „Sprzecznym z celem dotacji jest również opłata składek PFRON. Zapłata takich składek stanowić może koszt organu prowadzącego, zaś przedmiotem dotacji co już zostało wskazane w niniejszym uzasadnieniu, nie jest dotowanie takiego organu. W związku z powyższym organy administracyjne zasadnie zakwestionowały ten wydatek jako sprzeczny z celem udzielonej dotacji”.
Tożsame stanowisko wyraził także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 15 kwietnia 2022 r. sygn. akt III SA/Po 1002/21, w którym Sąd uznał za prawidłowe stanowisko, które znalazło wyraz w zaskarżonej decyzji, że nie są wydatkami poniesionymi na cele kształcenia, wychowania i opieki wpłaty na PFRON. Wydatki te stanowią skutek prowadzonej przez spółkę polityki zatrudnienia, a ściśle niezapewnienia wymaganego poziomu zatrudnienia osób niepełnosprawnych. W rezultacie wydatki z tymi wpłatami związane, nie mogły zostać pokryte środkami uzyskanymi z dotacji. W prawomocnym wyroku z 13 marca 2015 r. o sygn. akt I SA/Lu 938/14 WSA w Lublinie stwierdził, że „sprzecznym z celem dotacji jest również opłata składek PFRON. Zapłata takich składek stanowić może koszt organu prowadzącego, zaś przedmiotem dotacji co już zostało wskazane w niniejszym uzasadnieniu, nie jest dotowanie takiego organu. W związku z powyższym organy administracyjne zasadnie zakwestionowały ten wydatek jako sprzeczny z celem udzielonej dotacji”.
Zaznaczyć należy, że linia orzecznicza prezentowana przez sądy administracyjne jest niejednolita, zwłaszcza w kontekście „wydatków okołopłacowych”, do których zapłaty pracodawca jest zobowiązany z mocy samego prawa.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 11 stycznia 2019 r. I SA/Lu 574/18 Jedną z należności, które pracodawca ponosi w związku z zatrudnieniem pracowników, mogą być wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Obowiązek w tym zakresie wynika z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (w okresie objętym zaskarżoną decyzją – Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.), który stanowi, że pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Organ prowadzący placówkę oświatową może więc wprawdzie uchronić się od obowiązku ponoszenia wpłat na PFRON, jeśli jednak nie zatrudnia odpowiedniej liczby osób niepełnosprawnych, to te wpłaty, które są związane z zatrudnieniem personelu pedagogicznego i administracyjnego placówki oświatowej, stanowią jego bieżące wydatki na realizację zadań placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
W świetle powyższego – zdaniem sądu w składzie orzekającym w niniejszej sprawie – należy ocenić jako uzasadniony zarzut skargi, że zakwestionowanie w stanie niniejszej sprawy sfinansowania z dotacji wpłat na PFRON w kwotach 16204,00 zł w 2014 r. (pkt 3 zaskarżonej decyzji i pkt 1 decyzji organu I instancji) oraz 3903,00 zł w 2015 r. (pkt 1 zaskarżonej decyzji i pkt 2 decyzji organu I instancji) nie znajduje uzasadnienia w art. 80 ust. 3d i art. 90 ust. 3d u.syst.ośw. Jak wskazano wyżej, wpłaty na PFRON związane z zatrudnieniem osób stanowiących kadrę pedagogiczno-wychowawczą oraz zapewniających obsługę administracyjną, prawną, organizacyjną, finansową placówek oświatowych prowadzonych przez skarżącą mogą być sfinansowane z dotacji jako bieżące wydatki organu prowadzącego placówki oświatowe na realizację zadań tych placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, zaś sfinansowania wymienionymi kwotami dotacji wpłat na PFRON związanych z zatrudnieniem innych osób organy rozstrzygające sprawę nie ujawniły.
Warto przywołać w tym miejscu stanowisko zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 09 kwietnia 2024 r., w którym stwierdzono, że, jako własne Sąd przyjął słuszne stwierdzenie Kolegium, że Strona jest zobowiązana do dołożenia nadzwyczajnej staranności celem wiarygodnego udokumentowania poniesionych przez siebie wydatków na cele zgodne z przeznaczeniem dotacji. To po stronie organu prowadzącego istnieje obowiązek rozliczenia się ze środków otrzymanej dotacji, w tym przedstawienia odpowiednim organom podmiotu dotującego dokumentów źródłowych umożliwiających ocenę prawidłowości wykorzystania otrzymanej dotacji. Nie może dojść do sytuacji aby beneficjent miał otrzymywać dotację bez żadnych obowiązków po jego stronie, a w szczególności w zakresie wykazania faktu wydatkowania dotacji zgodnie z jej celami (zob. wyrok NSA z 6 czerwca 2017 r., II GSK 5746/16).
Szkoła powinna także koniecznie zwrócić uwagę, czy środki przeznaczone na zapłatę na rzecz PFRON, nie ulegają częściowej refundacji lub też nie zostały sfinansowane z innych źródeł. Należy także zwrócić uwagę, czy organ prowadzący nie rozliczył wydatku w ramach kosztów prowadzonej działalności.
Wnioski
- Niepubliczna Szkoła jest zobowiązana do zapłaty opłat na rzecz PFRON jako pracodawca
- Wydatek na rzecz PFRON jest wydatkiem bieżącym „okołopłacowym” w rozumieniu art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
- Nie istnieje instytucja mogąca udzielić Szkole wiążącej wykładni przepisów dotyczących wykorzystania dotacji oświatowej.
- Na szkole ciąży obowiązek prowadzenia dokumentacji wydatku w sposób przejrzysty, umożliwiający weryfikację wydatku.
- Orzecznictwo sądów administracyjnych różnicuje się w kwestii oceny zapłaty składek PFRON w związku z celami określonymi w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
- Orzecznictwo zwraca uwagę na brak związku pomiędzy zapłatą opisywanego wydatku a celami, dla których wypłacana jest dotacja, natomiast część sądów skupia się na przymusie zapłaty wydatków „okołopłacowych”.
- Orzeczenia niekorzystne dla organów prowadzących są stosunkowo częstsze.
- Urzędnicy Urzędu Miasta Krakowa skłaniają się ku wykładni dopuszczającej finansowanie składek PFRON z dotacji jako obowiązku nałożonego na szkoły – pracodawców. Stanowisko urzędników nie jest wiążące ani ostateczne.
Kompleksowa obsługa w zakresie składek PFRON z dotacji oświatowej
Nasza kancelaria prawna – Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego, specjalizuje się w szeroko pojętym prawie oświatowym, w tym w kwestii finansowania składek PFRON ze środków dotacji oświatowej. Jesteśmy do Państwa dyspozycji:
- pod numerem telefonu: +48 533 940 018
- pod adresem e-mail: kancelaria@kpgio.pl
- w siedzibie kancelarii: al. Słowackiego 15A/8 31-159 Kraków (po wcześniejszym umówieniu terminu spotkania)
Opracowano na podstawie
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
- Ustawa z dnia kodeks pracy
- Ustawa prawo oświatowe
Potrzebujesz pomocy prawnej w tym temacie?
Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego sp. z o.o.
Aleje Słowackiego 15a/8, 31- 159 Kraków
T:+48 533 940 018
E: kancelaria@kpgio.pl