Dane osobowe jako nowa „waluta” w sieci
Internetowe portale, gry i aplikacje często są bezpłatne tylko pozornie. Ceną za korzystanie z nich stają się dane użytkownika. Dzieci, nieświadome wartości tych informacji, chętnie podają imię, datę urodzenia, adres szkoły czy numer telefonu, by „odblokować poziom” w grze lub wziąć udział w konkursie.
Jak podkreślają autorzy „Dziecka w sieci”, niebezpieczeństwo polega na tym, że dziecko nie wie, kto i w jakim celu te dane gromadzi. Zdarza się, że trafiają one do nieuczciwych podmiotów lub są odsprzedawane w ciemnej części Internetu tzw. dark necie. Tam dane osobowe, hasła czy adresy e-mail mogą zostać wykorzystane do kradzieży tożsamości lub tworzenia fałszywych profili społecznościowych.
Warto zwrócić uwagę, że dla młodego człowieka skutki takiej lekkomyślności mogą być długofalowe. Informacje i zdjęcia publikowane w Internecie tworzą cyfrowy ślad, który może towarzyszyć uczniowi przez lata wpływać na jego reputację, przyszłe relacje zawodowe, a nawet decyzje rekrutacyjne.
Dlatego jednym z najważniejszych zadań szkoły i rodziców jest uczenie dzieci odpowiedzialności za to, co udostępniają w sieci. Edukacja w tym zakresie powinna łączyć elementy prawa, psychologii i praktyki cyfrowej pokazując uczniom, że dane osobowe to nie „drobnostka”, lecz element ich tożsamości, który warto chronić równie starannie jak własne zdrowie czy mienie.
Potencjalne zagrożenia dla uczniów w sieci
Nieświadome ujawnianie danych osobowych
Jednym z najczęstszych i najbardziej lekceważonych zagrożeń wśród uczniów jest nieświadome ujawnianie swoich danych osobowych w sieci. Dzieci, korzystając z mediów społecznościowych, forów czy gier online, często nie zdają sobie sprawy, że informacje takie jak imię, wiek, adres szkoły czy zdjęcie profilowe stanowią dane osobowe, które mogą zostać wykorzystane w niewłaściwy sposób.
Jak podkreślają Bartosz Danowski i Alicja Krupińska w książce „Dziecko w sieci”, dzieci bardzo łatwo dzielą się informacjami o sobie, często nie rozumiejąc, że nawet drobne szczegóły mogą posłużyć osobom niepowołanym do ich identyfikacji lub manipulacji. Brak rozmowy i świadomości ze strony dorosłych prowadzi do sytuacji, w której młody użytkownik Internetu nie potrafi odróżnić bezpiecznego pytania od próby wyłudzenia danych.
Fałszywe konkursy, ankiety i quizy online
Wielu uczniów spotyka w sieci zachęcające reklamy: „Wygraj nowy telefon!”, „Sprawdź, jakim bohaterem bajki jesteś!”. Te pozornie niewinne zabawy często mają jeden cel – pozyskanie danych osobowych. W formularzach wymagane jest podanie imienia, adresu e-mail, numeru telefonu czy nawet danych rodziców. Dziecko nie ma świadomości, że wypełniając taki quiz, przekazuje realne informacje firmom lub osobom, które mogą je sprzedać lub wykorzystać w celach reklamowych.
Podszywanie się pod uczniów i kradzież tożsamości
Internet daje złudne poczucie anonimowości, które często wykorzystywane jest przez osoby nieuczciwe. Podszywanie się pod uczniów w sieci to zjawisko rosnące. Fałszywe profile w mediach społecznościowych, tworzone na podstawie prawdziwych zdjęć i danych, mogą służyć do nękania, szantażu lub kompromitacji.
Dzieci, które nie są świadome zasad bezpieczeństwa, mogą same nieświadomie ułatwić ten proceder, np. publikując swoje zdjęcia w otwartych profilach lub udostępniając dane kontaktowe. Konsekwencje takich działań mogą być długofalowe od naruszenia dobrego imienia po poważne problemy emocjonalne.
Zbieranie danych w mediach społecznościowych i aplikacjach mobilnych
Popularne aplikacje i platformy społecznościowe, z których korzystają uczniowie, gromadzą ogromne ilości danych o użytkownikach, nie tylko podanych dobrowolnie, ale też tych zbieranych automatycznie (np. lokalizacja, adres IP, czas aktywności, preferencje). Dzieci rzadko czytają regulaminy lub polityki prywatności, przez co nie wiedzą, że ich dane mogą być wykorzystywane w celach marketingowych lub profilowania. Niepokojące jest także to, że niektóre aplikacje, zwłaszcza te spoza oficjalnych sklepów, mogą zawierać złośliwe oprogramowanie wykradające dane z urządzeń mobilnych.
Handel danymi w dark necie
Dane osobowe mają wartość handlową. W tzw. dark necie ukrytej części Internetu niedostępnej dla zwykłych wyszukiwarek istnieją fora, na których sprzedawane są loginy, hasła, adresy e-mail, numery kart płatniczych i inne informacje, często pochodzące z kont nieletnich. Zgromadzone tam dane bywają wykorzystywane do kradzieży tożsamości, cyberprzestępstw lub szantażu.
Jak wynika z analiz przedstawionych w „Dziecku w sieci”, nawet przypadkowe kliknięcie w nieznany link lub pobranie pliku może skutkować instalacją oprogramowania szpiegującego, które potajemnie gromadzi dane użytkownika. To pokazuje, że edukacja o cyberzagrożeniach musi obejmować także świadomość istnienia nielegalnych stref Internetu.
Cyberprzemoc, sexting i publikowanie wizerunku bez zgody
Oprócz kradzieży danych równie poważnym zagrożeniem jest nieodpowiedzialne publikowanie treści i wizerunku. Dzieci i młodzież często udostępniają zdjęcia lub nagrania, które później stają się przedmiotem kpin, szantażu lub cyberprzemocy.
Dzieci nie zawsze zdają sobie sprawę z trwałości publikacji w sieci raz zamieszczone zdjęcie może być kopiowane i rozpowszechniane bez ich wiedzy, a próba jego usunięcia bywa niemożliwa. Szczególnie niebezpiecznym zjawiskiem jest tzw. sexting wysyłanie prywatnych zdjęć lub filmów, które mogą zostać później wykorzystane przeciwko dziecku. Skutki takich działań to nie tylko naruszenie prywatności, ale też głęboki uraz emocjonalny i utrata zaufania do dorosłych.
Wszystkie wymienione zagrożenia łączy wspólny mianownik brak świadomości konsekwencji udostępniania danych osobowych. Dlatego szkoła i rodzina powinny współpracować w budowaniu postawy ostrożności, odpowiedzialności i szacunku dla prywatności wartości, które w cyfrowym świecie stają się nie mniej ważne niż bezpieczeństwo fizyczne.
Konsekwencje nieostrożności w udostępnianiu danych osobowych
Nieostrożność w sieci rzadko daje natychmiastowy efekt. Jej skutki pojawiają się często po czasie, kiedy dziecko dorasta i zaczyna funkcjonować w świecie dorosłych. Wtedy okazuje się, że pozornie niewinne decyzje, jak wpisanie danych w „quiz o ulubionej postaci z bajki” albo publikacja zdjęcia z wakacji, mogą mieć znaczenie znacznie większe, niż się wydawało.
Utrata prywatności i reputacji cyfrowej
Dane osobowe i treści publikowane przez uczniów tworzą ich cyfrowy wizerunek, który z biegiem lat może stać się trwałym elementem ich tożsamości w Internecie. Nawet jeśli uczniowie usuną zdjęcia, komentarze czy konta, ich kopie mogą nadal funkcjonować w wyszukiwarkach lub serwisach archiwizujących treści.
W dorosłym życiu może to rzutować na ocenę kandydata przez uczelnie, pracodawców, a nawet partnerów biznesowych. Coraz częściej decyzje zawodowe są podejmowane po przeanalizowaniu profilu w mediach społecznościowych (to czy jest to legalne mając na uwadze przepisy dot. Ochrony danych osobowych jest wysoce kontrowersyjne). Jedno zdjęcie, nieprzemyślany wpis lub komentarz mogą podważyć reputację, na którą w przyszłości trzeba będzie ciężko pracować.
Wykorzystanie danych do celów przestępczych
Nie wszystkie zagrożenia mają wymiar symboliczny. Niektóre prowadzą do realnych strat finansowych lub poważnych naruszeń prywatności. Kradzież tożsamości polegająca na wykorzystaniu danych ucznia do założenia konta bankowego, profilu społecznościowego lub rejestracji na podejrzanych stronach może mieć konsekwencje prawne.
Nawet jeśli to dziecko nie zawiniło, skutki takich działań dotykają całej rodziny: blokady kont, wezwania z instytucji finansowych, czy konieczność udowodnienia, że ktoś działał w imieniu małoletniego.
Warto zauważyć, że dane dzieci są szczególnie atrakcyjne dla cyberprzestępców nie tylko dlatego, że dzieci rzadko zmieniają hasła, ale też dlatego, że ich dane są „czyste”, tzn. nieobciążone historią kredytową, co czyni je idealnym materiałem do nadużyć w sieci.
Konsekwencje emocjonalne i społeczne
Publikacje w sieci mogą przynosić nie tylko skutki wizerunkowe, ale i psychiczne. Młodzi ludzie, którzy stają się ofiarami ośmieszenia, hejtu lub publikacji prywatnych treści bez zgody, często reagują wycofaniem, lękiem, a niekiedy depresją. To zjawisko ma wymiar społeczny – Internet nie zapomina. Uczeń, który raz został ośmieszony w sieci, często przez lata zmaga się z poczuciem wstydu, nawet jeśli wpis lub zdjęcie zostały dawno usunięte.
Z punktu widzenia prawa, publikowanie czyichś danych lub wizerunku bez zgody może stanowić naruszenie dóbr osobistych (art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego), jednak w praktyce dziecko rzadko potrafi się bronić. Dlatego odpowiedzialność za profilaktykę i edukację w tym zakresie spoczywa na dorosłych.
Zaburzenie poczucia bezpieczeństwa i zaufania
Kiedy dziecko doświadcza konsekwencji swojej lekkomyślności np. ktoś przejął jego konto lub opublikował kompromitujące zdjęcie, często traci zaufanie nie tylko do sieci, ale również do dorosłych. Pojawia się wstyd i lęk przed przyznaniem się do błędu.
Dlatego jednym z ważnych zadań szkoły i rodziców jest uczenie, że błąd w Internecie można naprawić, o ile zareaguje się szybko i z pomocą odpowiednich osób. Warto, by uczniowie wiedzieli, że istnieją instytucje (np. dyrektor szkoły, pedagog, policja, rzecznicy praw dziecka i obywatela), które mogą im pomóc w sytuacjach cyberprzemocy czy naruszenia prywatności.
Odpowiedzialność prawna
Wraz z wiekiem wzrasta również odpowiedzialność uczniów za ich działania w sieci. Publikowanie danych innych osób, zdjęć nauczycieli, czy rozpowszechnianie cudzych informacji bez zgody może stanowić naruszenie prawa. Uczeń, który zrozumie, że Internet to nie anonimowa przestrzeń, zyskuje świadomość, że każde kliknięcie ma konsekwencje prawne, etyczne i społeczne.
Rolą dorosłych nauczycieli, rodziców i prawników jest pomóc uczniom zrozumieć, że cyfrowa odpowiedzialność zaczyna się od świadomości, a prywatność to prawo, które trzeba chronić, zanim ktoś je naruszy.
Polskie i unijne regulacje wprost chronią dane osobowe oraz penalizują działania prowadzące do ich bezprawnego wykorzystania. Warto, by uczniowie przynajmniej w podstawowym zakresie byli z nimi zaznajomieni:
- RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679) chroni dane osobowe każdego obywatela, w tym dzieci; nakłada obowiązek ostrożnego przetwarzania i ograniczenia ich udostępniania;
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych art. 107 przewiduje odpowiedzialność karną za bezprawne przetwarzanie danych, w tym ich udostępnianie lub pozyskiwanie bez podstawy prawnej;
- Kodeks karny:
- art. 190a §2 zakazuje podszywania się pod inną osobę w celu wyrządzenia jej szkody (kradzież tożsamości),
- art. 287 penalizuje oszustwo komputerowe, w tym nieuprawnione użycie danych w systemach informatycznych,
- art. 191a zakazuje rozpowszechniania wizerunku lub nagrań osoby nagiej lub w sytuacji intymnej bez jej zgody,
- art. 212 i 216 chronią przed zniesławieniem i zniewagą w przestrzeni publicznej (w tym online);
- Kodeks cywilny, art. 23-24 gwarantuje ochronę dóbr osobistych, takich jak prywatność, wizerunek czy dobre imię;
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, art. 81 zakazuje publikacji wizerunku osoby bez jej zgody, w tym ucznia, nauczyciela czy rodzica.
W kontekście szkolnym warto dodać, że RODO w art. 8 nakłada szczególny obowiązek ochrony danych dzieci w środowisku cyfrowym każda szkoła, jako administrator danych, powinna uczyć uczniów, jak te przepisy przekładają się na codzienne zachowania w Internecie.
Świadomość prawna jako element bezpieczeństwa cyfrowego
Zrozumienie, że ujawnienie danych może prowadzić do naruszenia przepisów lub krzywdy, to pierwszy krok ku odpowiedzialności cyfrowej. Dzieci i młodzież, które wiedzą, że podszywanie się pod kogoś, publikowanie czyjegoś wizerunku lub udostępnianie prywatnych informacji bez zgody to czyny zabronione, są bardziej ostrożne i empatyczne wobec innych użytkowników sieci.
Rola szkoły w edukacji o ochronie danych osobowych
Szkoła jest pierwszym miejscem, w którym młody człowiek uczy się zasad odpowiedzialności – również tej cyfrowej. To właśnie w środowisku szkolnym dzieci zdobywają podstawowe nawyki dotyczące korzystania z Internetu, dzielenia się informacjami i budowania relacji online. Dlatego edukacja w zakresie ochrony danych osobowych nie powinna być jednorazową lekcją, ale stałym elementem kultury szkoły.
Edukacja o prywatności jako obowiązek i misja szkoły
Zarówno przepisy prawa, jak i dobre praktyki edukacyjne wskazują, że szkoły mają obowiązek nie tylko chronić dane uczniów, ale również uczyć ich, jak chronić siebie.
Zgodnie z preambułą ustawy prawo oświatowe
„Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka.(…). Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.”
Natomiast RODO (art. 5 i 8) nakłada na szkoły obowiązek przetwarzania danych uczniów w sposób przejrzysty i zgodny z prawem, z uwzględnieniem szczególnej ochrony dzieci jako osób wymagających dodatkowego bezpieczeństwa.
W praktyce oznacza to, że szkoła powinna łączyć funkcję instytucji edukacyjnej i wychowawczej z rolą opiekuna cyfrowego bezpieczeństwa ucznia.
Jak szkoła może kształtować świadomość uczniów?
Działania z zakresu edukacji o ochronie danych osobowych można realizować na wiele sposobów. Najskuteczniejsze są te, które angażują uczniów i budują ich poczucie sprawczości. Takie działania nie tylko uczą, ale również pokazują, że ochrona danych to nie kwestia zakazów, lecz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z wolności cyfrowej.
Praktyczne obowiązki szkoły jako administratora danych
Edukacja o ochronie danych osobowych to jedno, ale szkoła ma również konkretne obowiązki prawne wynikające z przepisów RODO i ustawy o ochronie danych osobowych. Każda placówka powinna:
- posiadać wyznaczonego Inspektora Ochrony Danych (IOD),
- prowadzić rejestr czynności przetwarzania danych uczniów,
- opracować politykę ochrony danych i regulaminy korzystania z urządzeń szkolnych,
- dbać o bezpieczeństwo systemów informatycznych i dostępów do kont,
- szkolić nauczycieli i pracowników z zakresu ochrony danych.
Jednak równie ważne jest, aby szkoła nie ograniczała się do formalności. Dokumentacja RODO to fundament, ale sercem edukacji jest rozmowa z uczniem o tym, jak reagować, gdy ktoś prosi o jego dane, jak rozpoznać próbę oszustwa, co zrobić, gdy ktoś udostępni jego zdjęcie bez zgody.
Podsumowanie
Rola szkoły w ochronie danych osobowych uczniów jest dwojaka. Z jednej strony szkoła jest administratorem, który musi przestrzegać prawa, a z drugiej wychowawcą, który ma obowiązek uczyć młodych ludzi mądrego korzystania z technologii. Szkoła zatem musi być miejscem, które uczy odpowiedzialnego obchodzenia się z danymi. To właśnie tam dzieci mogą zrozumieć, że prywatność to prawo i wartość, którą trzeba chronić.
Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego wspiera szkoły, przedszkola i placówki oświatowe w realizacji obowiązków wynikających z RODO oraz w budowaniu kultury ochrony danych osobowych w środowisku edukacyjnym.
Oferujemy między innymi:
- szkolenia dla nauczycieli, dyrektorów i pracowników oświaty w zakresie ochrony danych osobowych, cyberbezpieczeństwa i edukacji cyfrowej uczniów;
- warsztaty dla uczniów i rodziców, uczące praktycznych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń mobilnych;
- pełnienie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD) w placówkach edukacyjnych – obejmujące bieżący nadzór nad zgodnością z przepisami RODO, wsparcie przy incydentach, audyty bezpieczeństwa danych i opracowanie niezbędnej dokumentacji;
- opracowanie regulaminów, polityk i procedur ochrony danych, dopasowanych do specyfiki danej szkoły.
Naszym celem jest nie tylko zapewnienie zgodności z prawem, ale przede wszystkim realne zwiększenie bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i rodziców w świecie cyfrowym.
Potrzebujesz pomocy prawnej w tym temacie?
Kancelaria Prawa Gospodarczego i Oświatowego sp. z o.o.
Aleja Słowackiego 15a/8, 31- 159 Kraków
T:+48 533 940 018
E: [email protected]
